Helyi Önkormányzatok

Mégis megtörténhet? - Szakoly Község Önkormányzatának adósság-rendezési eljárása

  • 3 January 2018
  • Kutatócsoport2

Az adósságkonszolidációt követően sokan úgy gondolták, már nem fordulhat elő egyetlen magyar önkormányzattal szemben sem, hogy adósságrendezési eljárásra kerüljön sor. Biztonsági hálóra azért mégis szükség van, és az működik is. Ez év márciusában néhány önkormányzattal szemben újabb eljárások kezdődtek. Jelen írás egyik konkrét példával kapcsolatban mutatja be, mi is vezetett e megoldás újraalkalmazásához. Tovább... (Gyirán Zoltán)

Önkormányzati témájú kutatások a „fókuszban”

  • 2 December 2017
  • Kutatócsoport2

A helyi önkormányzati rendszer működésével, változásával számos kutatás foglalkozott és foglalkozik – mondhatni, mióta önkormányzatokról beszélhetünk. Hazánkban a rendszerváltás után kialakuló önkormányzati rendszer állandó témája a szakmai vitáknak, kutatásoknak, köszönhetően az újabb és újabb reformoknak, változásoknak. E diskurzus részeként kutatócsoportunk (MTA-DE Közszolgáltatási KutatócsoportKÖZJAVAK blogja az MTA ÁJB Közjogi Albizottságával együttműködve tematikus vitasorozatot is indított a témában, több fontos problémakört körüljárva. Tovább... (Bordás Péter)

Elhibázott modernizáció? – a magyar önkormányzati rendszer 25 éve

  • 23 August 2017
  • Kutatócsoport2

Nemrégiben jelent meg Bordás Péter tanulmánya a Közjavak blogon, mely a helyi kormányzás globális hatásaival foglalkozik. A hazai önkormányzati rendszert sem kímélték a külső és belső hatások, így érdemes az elmúlt 25 év tapasztalataira is reflektálni. 1990 után, a közjogi rendszerváltás hajnalán adott volt a cél, az alkotmányos berendezkedés visszaállítása, a hatalommegosztás új alapokra helyezése, az államigazgatás demokratizálása, a helyi önállóság, autonómia megteremtése. Tovább... (Józsa Zoltán)

Globális hatások és (ön)kormányzati szerepek a XXI. század elején

  • 9 August 2017
  • Kutatócsoport2

Nyilvánvalóvá vált a XX. század globális gazdaságában, hogy az új jelenségek új kihívások elé állítják a kormányzást, így a helyi kormányzati egységek működését is. Míg nálunk a szocializmus meghatározó eszméje terjedt, addig az 1970-es évektől a fejlett nyugati államokban a neoklasszikus irányzat vált meghatározóvá, mely a kormányzati szektor leépítését, a magán szféra előtérbe helyezését hangsúlyozta a XX. században folyamatosan növekvő állami szerepekkel szemben. Jelen írás a globális hatások következtében végbemenő folyamatokat vizsgálja a helyi önkormányzatok közpénzügyi szemszögéből.  Tovább... (Bordás Péter)

Minek a mestere?

  • 19 May 2017
  • kutatocsoport5

Magyarország domborzati térképén a főváros szembeötlő dominanciája mellett sok apró pont jelzi a településszerkezetben a kistelepülések, falvak meghatározó szerepét. 1990-ben, a közjogi rendszerváltás hajnalán valamennyi magyar település visszakapta önállóságát, így szabadon választhatta meg a település első számú vezetőjét is. Sok minden történt azóta, és a sikertörténetek mellett ott vannak azok a tapasztalatok is, melyek, ha nem is általánosíthatók, de jelzésértékkel bírnak a jövőbeli fejlesztések, az önkormányzati rendszer korszerűsítése szempontjából...Tovább... (Józsa Zoltán)

Helyi adózás: a szükséges rossz?

  • 17 December 2015
  • Kutatócsoport4

A helyi önkormányzati rendszer mostani átalakításakor látszólag egy dolog nem változott: megmaradtak a helyi adók. Sőt a helyi költségvetési bevételek között még nőtt is a súlyuk, mivel a korábbi támogatásigényes önkormányzati feladatok jelentős részét központosították. Valójában azonban a települési adó bevezetésével és a helyi iparűzési adó felhasználásának megkötésével elindult a helyi adók átrendezése. Tovább... (Péteri Gábor)

Kísérletezgetünk: önkormányzati feladatfinanszírozás

  • 27 September 2015
  • Kutatócsoport3

Az új önkormányzati törvény pénzügyi csodafegyvere volt a feladatfinanszírozás. Azt ígérte, hogy a kötelező önkormányzati feladatok működési kiadásait „feladatalapú” állami hozzájárulás fogja fedezni. Ezt természetesen mind az önkormányzatok, mind a minisztériumok támogatták – bár két teljesen eltérő értelmezés húzódott meg a feladatfinanszírozás fogalma mögött. De vajon mit is jelent nálunk a feladatfinanszírozás és végül a helyi vagy a központi kormányzat várakozásai teljesültek? Tovább... (Péteri Gábor)

Ki mint vet, úgy arat – de lesz mit? Gondolatok a települési adó bevezetéséről

  • 3 August 2015
  • Kutatócsoport3

A cím senkit ne tévesszen meg, nem a mezőgazdaságból élők várakozásairól lesz szó, hanem az alcímnek megfelelően a helyi önkormányzatok adómegállapítási jogosítványáról, bár kétség kívül az első témával is kapcsolatba hozható. A települési önkormányzatok 2015. január 1-től élhetnek azzal az új jogosítványukkal, hogy szabadon állapíthatnak meg olyan települési adót a helyi adókról szóló törvény (Htv.) értelmében, melyet más törvény nem tilt, feltéve, hogy az adótárgyra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya. Ennek keretében számos új kérdés merül fel a helyi adórendszerrel, a települési adóval kapcsolatban. Többek között az, hogy a helyi adórendszer változásában milyen szerepet tölt be a települési adó. Mekkora a hajlandóság az új típusú adó bevezetésére az önkormányzatok részéről és melyek a legjellemzőbb megadóztatott adótárgyak? S mindez hogyan befolyásolja a helyi pénzügyi autonómia alakulását? Tovább...  (Bordás Péter​)

Ezt akartuk? Lakossági és polgármesteri vélemények az új helyi önkormányzati rendszerről

  • 1 August 2015
  • Kutatócsoport3

A helyi önkormányzati és közszolgáltatási rendszer szerteágazó problémáira a 2010. évi politikai váltás egysíkú megoldást kínált: mindent vissza a központba és korlátozzuk a helyi mozgásteret. De vajon jónak tartják ezt a városi polgármesterek és a lakosság is? Felmérésekkel arra kerestük a választ, hogy a közoktatási, a közüzemi szolgáltatások változásairól hogyan vélekednek az érintettek és mennyire fogadják el az önkormányzati gazdálkodás új értékeit. A válaszokból az derült ki, hogy az előző két és fél évtized decentralizációját mozgató értékek  alig változtak. A vélemények alapvetően a válaszadók politikai hovatartozása szerint különböznek, valamint kisebb mértékben a lakóhely, település mérete és így a regionális pozíció mentén is eltérnek. Tovább... (Péteri Gábor)

Helyi adó rendelet ügyében döntött az Alkotmánybíróság

  • 24 July 2015
  • Kutatócsoport2

Nem alaptörvény-ellenes az a helyi adó rendelet, amely a településen bejelentett lakóhellyel rendelkező magánszemélyek számára olyan telekadó-kedvezményt biztosít, amelyet az e feltételnek meg nem felelő telektulajdonosok nem vehetnek igénybe - állapította meg a 3142/2015. (VII. 24.) határozatában az Alkotmánybíróság. Az indítványozó a Solymár Nagyközség Önkormányzatának 19/2010. (XII. 14.) önkormányzati rendelete 4. § (1) bekezdése által a fentiek szerint biztosított telekadó-kedvezményt ésszerűtlen és önkényes különbségtételnek tekintette, és amiatt az Alaptörvény XV. cikkének (2) bekezdésében biztosított egyenlő bánásmódhoz való jogának megsértése címén emelt panaszt. Tovább...

Oldalak