Helyi költségvetés

Különleges gazdasági övezetre hivatkozással változhat az önkormányzatok adókivetési joga

  • Különleges gazdasági övezetre hivatkozással változhat az önkormányzatok adókivetési joga

    A koronavírus járvány okozta helyzet számos változást hozott, nem csak az emberek életében, hanem az önkormányzatok működésében is. A kormány az utóbbi időben számos rendelkezést fogadott el az új körülmények szülte negatív gazdasági hatások kiküszöbölésére hivatkozással. A gépjárműadó központosítása után, most a különleges gazdasági övezetek kijelölésének lehetőségével (a 135/2020 (IV. 17.) kormányrendelet alapján) a helyi adóbevételek átstrukturálására is sor kerülhet. Tovább... (Lovas Dóra)

Újabb "csapás" az önkormányzati autonómiára?

  • Újabb "csapás" az önkormányzati autonómiára?

    Az önkormányzatok diverzitása és autonómiája az elmúlt években jelentősén átalakult, - ahogyan arról több tanulmányban blogunk is beszámolt - s most a Kormány által ismertetett és benyújtott javaslatai alapján ismét gyökres változások szemtanúi lehetünk. A javaslatok szerint az önkormányzatok nem szólhatnának bele érdemben, hogy mi épüljön a településen, a szabálysértési ügyek elbírálása a rendőrséghez kerülne áttételre, továbbá a tömegközlekedés finanszírozását javarészt az iparűzési adóból kellene fedezniük. Tovább... (Kovács Viktória)

Mégis megtörténhet? - Szakoly Község Önkormányzatának adósság-rendezési eljárása

  • Mégis megtörténhet? - Szakoly Község Önkormányzatának adósság-rendezési eljárása

    Az adósságkonszolidációt követően sokan úgy gondolták, már nem fordulhat elő egyetlen magyar önkormányzattal szemben sem, hogy adósságrendezési eljárásra kerüljön sor. Biztonsági hálóra azért mégis szükség van, és az működik is. Ez év márciusában néhány önkormányzattal szemben újabb eljárások kezdődtek. Jelen írás egyik konkrét példával kapcsolatban mutatja be, mi is vezetett e megoldás újraalkalmazásához. Tovább... (Gyirán Zoltán)

Globális hatások és (ön)kormányzati szerepek a XXI. század elején

  • Globális hatások és (ön)kormányzati szerepek a XXI. század elején

    Nyilvánvalóvá vált a XX. század globális gazdaságában, hogy az új jelenségek új kihívások elé állítják a kormányzást, így a helyi kormányzati egységek működését is. Míg nálunk a szocializmus meghatározó eszméje terjedt, addig az 1970-es évektől a fejlett nyugati államokban a neoklasszikus irányzat vált meghatározóvá, mely a kormányzati szektor leépítését, a magán szféra előtérbe helyezését hangsúlyozta a XX. században folyamatosan növekvő állami szerepekkel szemben. Jelen írás a globális hatások következtében végbemenő folyamatokat vizsgálja a helyi önkormányzatok közpénzügyi szemszögéből.  Tovább... (Bordás Péter)

A közszolgáltatások megszervezése és politikái a változások tükrében

  • A közszolgáltatások megszervezése és politikái a változások tükrében

    A különböző közszolgáltatások meghatározzák az emberek mindennapjait és az államok gazdasági helyzetére is hatással vannak. Ezért nem mindegy mennyiért, hogyan és milyen színvonalon nyújtják azokat.  A közszolgáltatások fő csoportjait átfogóan tárgyaló, most megjelent kötet a mára megváltozott irányultságú ágazatpolitikai trendek közös alapjait és jellemzőit vizsgálja, nem szokványos elméleti rendszerben, egyedi szerkesztési megoldásokkal. Tovább...

Helyi adózás: a szükséges rossz?

  • Helyi adózás: a szükséges rossz?

    A helyi önkormányzati rendszer mostani átalakításakor látszólag egy dolog nem változott: megmaradtak a helyi adók. Sőt a helyi költségvetési bevételek között még nőtt is a súlyuk, mivel a korábbi támogatásigényes önkormányzati feladatok jelentős részét központosították. Valójában azonban a települési adó bevezetésével és a helyi iparűzési adó felhasználásának megkötésével elindult a helyi adók átrendezése. Tovább... (Péteri Gábor)

Infrastruktúrafejlesztés: Így, vagy úgy? - Sport XXI. Létesítményfejlesztési Program vs. Nemzeti Köznevelési Infrastruktúra Fejlesztési Program

Kísérletezgetünk: önkormányzati feladatfinanszírozás

  • Kísérletezgetünk: önkormányzati feladatfinanszírozás

    Az új önkormányzati törvény pénzügyi csodafegyvere volt a feladatfinanszírozás. Azt ígérte, hogy a kötelező önkormányzati feladatok működési kiadásait „feladatalapú” állami hozzájárulás fogja fedezni. Ezt természetesen mind az önkormányzatok, mind a minisztériumok támogatták – bár két teljesen eltérő értelmezés húzódott meg a feladatfinanszírozás fogalma mögött. De vajon mit is jelent nálunk a feladatfinanszírozás és végül a helyi vagy a központi kormányzat várakozásai teljesültek? Tovább... (Péteri Gábor)

Ki mint vet, úgy arat – de lesz mit? Gondolatok a települési adó bevezetéséről

  • Ki mint vet, úgy arat – de lesz mit? Gondolatok a települési adó bevezetéséről

    A cím senkit ne tévesszen meg, nem a mezőgazdaságból élők várakozásairól lesz szó, hanem az alcímnek megfelelően a helyi önkormányzatok adómegállapítási jogosítványáról, bár kétség kívül az első témával is kapcsolatba hozható. A települési önkormányzatok 2015. január 1-től élhetnek azzal az új jogosítványukkal, hogy szabadon állapíthatnak meg olyan települési adót a helyi adókról szóló törvény (Htv.) értelmében, melyet más törvény nem tilt, feltéve, hogy az adótárgyra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya. Ennek keretében számos új kérdés merül fel a helyi adórendszerrel, a települési adóval kapcsolatban. Többek között az, hogy a helyi adórendszer változásában milyen szerepet tölt be a települési adó. Mekkora a hajlandóság az új típusú adó bevezetésére az önkormányzatok részéről és melyek a legjellemzőbb megadóztatott adótárgyak? S mindez hogyan befolyásolja a helyi pénzügyi autonómia alakulását? Tovább...  (Bordás Péter​)

Oldalak